1950 Göta MS bildades på svenska flaggans dag, den 6 juni, 1950 sedan en grupp officerare på dåvarande P1 (sedemera S1) tyckt att det saknades en motorcykelklubb i Enköping.
Som klubbens förste ordförande väljs major HARALD BRÅÅKENHIELM (som senare blev överste). Klubbens namn hämtades från regementet som på den tiden hette Kungliga Göta Pansarlivgarde, färgerna bestämdes till rött och vitt och HARRY ANDERSSON sattes att rita klubbmärket.
Dessutom valdes Spindlarna som andranamn, då ju varje motorsportklubb begagnar sig av smeknamn.
Inträdet i Svenska Motorcykelförbundet skedde den 13 september 1950 och redan den 5 november samma år höll klubben sin allra första tävling någonsin; Götapokalen i Tillförlitlighet, som endurosporten hette på den tiden.
Premiärsegrare blev BENGT KARLSTRÖM från Sala.
Klubbmästare och övriga segrare:
Motocross: Okänt
Tillförlitlighet (enduro): Okänt
Götapokalen: Bengt Karlström, Sala MSK
Lilla Götapokalen: Kurt Nehlin, Uppsala MCK
Antal Götaförare i Novemberkåsan: Okänt
Antal Götaförare i Six-Days: Okänt
Royal Enfield 1950
1952 Ny crossbana i hällstigen
SETH AF KLERKNER tillträder som ordförande.
Nya motocrossbanan på P1:s övningsområde vid Hällstigen invigs. Banan gick bl a genom en lada där man öppnade dörrarna på båda sidorna.
1952 var också året då Göta MS för allra första gången hade ett serielag i motocross. Premiärlaget bestod av MALTE AHLM, GÖSTA NYBERG, ERIK JOHANSSON, HERBERT LUNDIN och SVEN HAMMARSTEDT.
2500 åskådare såg på när SVEN DANIELSSON från Motala vann den Snöcross som Göta arrangerade.
Den berömda LAMELLBACKEN fick sitt namn det här året. Backen, som enduroåkarna kör vid idag, fic ksitt namn av att den var så lerig och hal att den var svår att komma upp i. Förarna fick därför stå och "slira" på kopplingen varpå lamellerna brann upp.
Götas egna buss som kördes till Six-Days i Österrike 1952En drömresa ordnades inom Göta MS, till Six-Days i Alt Ausee i Österrike. Klubben skulle komma till start med LENNART HEDLUND, GÖSTA NYBERG och STURE TRÄFF. Utanför laget startade även LENNART LINDSTRÖM. En Volvobuss av årsmodell 1937 införskaffades, med en bensinmotor på 75 hk, växlad låda och vacuumbromsar. Bussen målades i Götas färger och försågs med stor text GÖTA MS.
Tyvärr gick inte Six-Days tävlingen så bra då endast GÖSTA NYBERG gick i mål av Götas åkare. Men han körde bra och fick en så kallad guld-medalj.
BAHCOTROFÉN i motocross kördes för allra första gången och vanns av OVE LUNDELL, Sala MSK.
Klubbmästare och övriga segrare:
KM Motocross: Sven Hammarstedt
KM Tillförlitlighet (enduro): Lennart Hedlund
Slutsegrare Götapokalen: Börje Nyström, MSK Stockholm
Slutsegrare Lilla Götapokalen: Åke Lindgren, SMK Uppsala
Slutsegrare Bahcotrofén: Ove Lundell, Sala MSK
Antal Götaförare i Novemberkåsan: Okänt
Antal Götaförare i Six-Days: Okänt
1953 Storpublik på pepparrotsbanan
Det var gott om publik på Götas tävlingar det här året. Till seriecrossen kom det 3.000 åskådare och när Göta med kort varsel fick överta en internationell tävling från Strängnäs sedan en polioepedemi utbrutit där, kom hela 5.000 åskådare. NIC JANSEN från Belgien vann och bäste Götaförare var SVEN HAMMARSTEDT på sjundeplatsen. Nic Jansen blev f ö historisk genom att ta VM-brons i 500 cc-klassen två år senare.
BILDEN ; Stilstudie av GUNNAR ENGLUND, som tyvärr förolyckades i en båttävling som Göta MS anordnade i Bredsand några år senare.
1954
Ny ordförande detta år blev ERIK VON ESSEN.
Det svenska landslaget i Tillförlitlighet (enduro) tog silver. I laget ingick tre Göta-förare: LARS-OLOV "LOLLO" HAGMAN, BERTIL ERIKSSON och GÖSTA NYBERG.