HALLMAN SATTE SMITH PÅ DET HALA
Pepparrotsbanan i Enköping var en enda stor håla, den dag som Torsten Hallman tog hem den första VM-titeln i 250-klassen, inför hemmapublik och supporters i ett antal av nära 8.000. Regnet öste ned över Enköping och gjorde banan mycket svårkörd, vilket många tydde som att Smith, den enda som kunde hota Hallman, skulle kunna få övertaget. Så blev det ej. Hallman visade i båda omgångarna att han är världens främste i sin klass just nu.
Det hjälpte inte ens att BSA-fabriken satt en alldeles ny motor, ännu vassare och försedd med TT-liknande avgasmegafon, i Smiths BSA. Hallman och hans Husqvarna gick ifrån i starterna, och när Smith blev invecklad i en vurpa 500 meter efter starten i första loppet, var det förbi med hans VM-planer.
Hallmans överlägsenhet accentuerades av Olle Petterssons förnämliga körning, vilket bådar gott för Sveriges deltagande i lag-VM i 250 cc.
Fler svenskar gjorde förnämliga placeringar, efter tjecken Valeks tredjeplats kom Sievert Eriksson. Det leriga väglaget passade honom perfekt. Bl a slog Sivert Arthur Lampkin som lev femma. På sjätte plats kom Jan Johansson. Smith blev totalsjua och kunde därigenom på intet sätt hota Hallman. Smith hade ju måst vinna i Enköping och även den följande och sista VM-tävlingen i Östtyskland för att kunna vinna VM. Så vann Torsten Hallman en lättköpt seger inför sin hemmapublik och de planer han hyste i våras – att sluta tävla – måste nog omstöpas.
-Jag får givetvis försvara min VM-titel 1963, sade Hallman.
Det bli bl a i kamp med dubble ex-europamästaren David Bickers, som lovat att återkomma med sin Greeves till nästa år. Kampen går vidare till 1963, hårdare och mer spännande än någonsin. 250-klassen är crossens verkliga getingbo.
Vi gratulerar Torsten Hallman som vunnit VM i denna meriterande, storinternationella klass.
Ursprungligen skrivet av Mark Lost, MC-nytt nr 10, oktober 1962
Resultat Sveriges 250 cc GP, Enköping, 1962:
Lopp 1: 1) T Hallman, 2) A Lampkin, 3) V Valek, 4) O Pettersson, 5) S Eriksson, 6) C Lööf, 7) C R Andersen, 8) J Johansson, 9) J Blomkvist, 10) S Skogsmo, 11) J Smith, 12) J Robert, 13) N Jansen, 14) L Nordström, 15) L Dahlén, 16) R Tibblin, 17) R Snellingen, 18) J Helmhold, 19) F Lucas, 20) B Dahlberg, 21) P Friedrichs
Lopp 2: 1) T Hallman, 2) O Pettersson, 3) J Smith, 4) V Valek, 5) S Eriksson, 6) J Johansson, 7) J Robert, 8) C R Anderssen, 9) N Jansen, 19) S Skogsmo, 11) A Lampkin, 12) B Ekeberg, 13) L Forsberg, 14) J Blomqvist, 15) L Nordström, 16) F Lucas, 17) J Helmhold
Totalt efter två lopp: 1) T Hallman, Sverige, Husqvarna, platssiffra 2, 2) O Pettersson, Sverige, Husqvarna, 6, 3) V Valek,Tjeckoslovakien, CZ, 7, 4) S Eriksson, Sverige, Husqvarna, 10, 5) A Lampkin, England, BSA, 13, 6) J Johansson, Sverige, Husqvarna, 14, 7) J Smith, England, BSA, 14, 8) C R Anderssen, Norge, Husqvarna, 15, 9) J Robert, Belgien, Greeves, 19, 10) S Skogsmo, Sverige, Husqvarna, 20, 11) N Jansen, Belgien, Greeves, 22, 12) J Blomqvist, Sverige, Husqvarna, 23, 13) L Nordström, Sverige, Greeves, 29, 14) F Lucas, Frankrike, Greeves, 35, 15) J Helmhold, Östtyskland, MZ, 35.
SM-brons i motocross till Cenneth Lööf
1962 Cenneth Lööf tog SM-brons i 250 cc klassen bakom Torsten Hallman och Jan Johansson. Cenneth körde en Greeves och räddade bronset tack vare en säker andraplats i finalen på Jumkilsbanan hos Uppsala MCK.
Klubbmästare och övriga segrare:
KM Motocross: Cenneth Lööf
KM Tillförlitlighet (enduro): Cenneth Lööf
Slutsegrare Götapokalen: Jan-Olof Ramberg. MSK Hammaren
Slutsegrare Lilla Götapokalen: Bo Ekeberg, SMK Uppsala
Antal Götaförare i Novemberkåsan: Okänt
Antal Götaförare i Six-Days: Inga